En av de saker jag tycker är svårast att skriva är dialog. Jag tycker att jag inte riktigt får något flyt i det och även om jag får fram det jag vill att karaktärerna ska säga, känns det krystat och inte naturligt. Många gånger har jag först fått agera ut scenen för mig själv och därefter skriva ner den. Ett tips är att läsa dialogen man har skrivit högt, för att höra hur det låter och om det flyter på bra. Mitt sätt att agera ut det först är väl en slags version av detta. Jag har faktiskt märkt att de dialoger som jag inte har agerat ut först, utan skriver ner direkt, blir sämst.
Jag hittade en bra blogg som tar upp detta med att skriva dialoger och där finns en hel del bra tips. Här är en länk till den bloggen.
Jag har också det där problemet med dialog. Det blir ofta ganska konstlat för mig. Ska arbeta om en del dialog nu i mitt manus innan jag skickar in det igen.
Intressant länk förresten, den ska jag titta mer på!
Ja, jag har nyss själv upptäckt den sidan, den verkar bra. Skönt att det finns fler som tragglar. 🙂
Jag har tränat rätt mycket på det, eftersom man kan få rätt häftiga effekter med det och det är så kul att skriva. Det som är farligt och gör dialogen tjatig är ordet sa. Gränsen för att bli övertydlig är hårfin. Man kan ersätta det med synonymer som svarade tyckte eller något annat. Ibland kan man låta den som pratar tilltala den andra med namnet, man kan även lägga in karaktärernas sätt att uttrycka sig eller vad dom gör under dialogen för att förklara för läsaren utan att tappa flytet.
Om du går in på fliken mitt romanprojekt i min blogg och läser sista kapitlet ”Expedition Medborgarplatsens tunnelbanestation” så ligger det en rätt lång dialog där som jag blev rätt nöjd med Läser du den så förstår du hur jag menar. Men jag varnar, den är lite dirty.
En bra övning ligger på Pennfajten, tyvärr är sidan nedlagd, men vi som låg där i nästan ett och ett halvt år hade jättemycket utbyte av den i sådana här frågor. Men du kan ju köra övningen själv. uppgiften ligger längst ned på sidan och det är jag som är tunntarmen ifall du undrar.
http://pennfajten.se/tag/overheard/
Lycka till.
Jag har tränat rätt mycket på det, eftersom man kan få rätt häftiga effekter med det och det är så kul att skriva. Det som är farligt och gör dialogen tjatig är ordet sa. Gränsen för att bli övertydlig är hårfin. Man kan ersätta det med synonymer som svarade tyckte eller något annat. Ibland kan man låta den som pratar tilltala den andra med namnet, man kan även lägga in karaktärernas sätt att uttrycka sig eller vad dom gör under dialogen för att förklara för läsaren utan att tappa flytet.
Om du går in på fliken mitt romanprojekt i min blogg och läser sista kapitlet ”Expedition Medborgarplatsens tunnelbanestation” så ligger det en rätt lång dialog där som jag blev rätt nöjd med Läser du den så förstår du hur jag menar. Men jag varnar, den är lite dirty.
En bra övning ligger på Pennfajten, tyvärr är sidan nedlagd, men vi som låg där i nästan ett och ett halvt år hade jättemycket utbyte av den i sådana här frågor. Men du kan ju köra övningen själv. uppgiften ligger längst ned på sidan och det är jag som är tunntarmen ifall du undrar.
http://pennfajten.se/tag/overheard/
Lycka till.
Tack så mycket för tipsen. Övningen ska jag göra, den verkar mycket bra. 🙂
Jag har samma problem med just dialoger. Det är verkligen en konst att få till dem.
Kram!
Ja, jag tror att alla som skriver har något de har svårt med
Jag har samma problem med just dialoger. Det är verkligen en konst att få till dem.
Kram!
Ja, jag tror att alla som skriver har något de har svårt med